{Vigyázz! Kész! Posztolj!} - Így tervezek én



Mi is az a VKP? - A VKP egy kéthetente jelentkező kihívás, amit Szilvi, a Pillecukor blog írója keltett életre. Ebben a kihívásban több blogger egyidőben fogalmazza meg véleményét ugyanarról a témáról. 

Szeptember első témáját a hónap VKP bloggere, Éva - az Anyu tervez című blog írója "adta fel" nekünk. Többször említettem már ezt a blogot, úgy is, mint a legújabb kedvenc blogomat. Sok közös pontot fedeztem fel kettőnk között. Éva a gyereknevelésről, a mindennapok megszervezéséről, háztartásról, tervezésről ír. Nem is lehetett más a téma, mint a tervezés:)

Tehát, a tervezés... Megmondom őszintén, én IMMMÁDOM a listákat és a pipákat. A lakás hatmillió pontján hétmillió listám van különféle dolgokról. Csak a pipák hiányoznak róla. Mert tervezés nélkül a listák nem sokat érnek, főleg ha az embernek van egy kicsije és egy picurja, na meg egy nagy gyereke:)

Elmondok én most valamit. Peti születése után (és egy kicsit már előtte, amikor már nem bírtam sokat mozogni) teljesen kicsúsztak a kezeim közül a dolgok. Eddig sem voltam se igazi konyhatündér, se házisárkány vagy mi, de Peti pár hónapja megjegyezte: "ment ez már jobban is". És igaza volt. Valahogy semmire sincs időm, a lakás romokban, végülis a nap nagy része azzal megy el, hogy az épp aktuálisan összehányt (néha szó szerint) romokat takarítom. Na és a főzés... Hát az kész katasztrófa. Már az ébredés pillanatában azon stresszelek, hogy nem tudom, mit főzzek aznap, ráadásul semmi hozzávaló nincs a hűtőben. Pedig most már a kicsi ebédjén is gondolkodni kell. Este altatáskor mindig azon gondolkodom, mit kéne jobban csinálni, szépen ki is tervelek mindent, aztán másnap ugyanúgy stresszesen ébredek. Ráadásul egyelőre még Peti napirendjével sem lehet számolni, mert akkor alszik, amikor elálmosodik, van hogy napi egy hosszút, van hogy 3 rövidebbet. De mivel nagy változások előtt állunk ill. vagyunk is egyben (ovikezdés), tudatosult végre bennem, hogy ez így nem mehet tovább.

És hogy hogyan tervezek tervezni? Ami a főzést, menüt illeti, épp múlthét hétfőn kezdődött el a Konyhapénz verseny, ami már most sokat adott nekem. Rájöttem, hogy a nálunk körforgásban lévő ételeken kívül még rengeteg más meleg kaja van, amit én is el tudnék készíteni. Az első beküldendő házi feladat egy menütervezet megírása volt, ami nem konkrét menüt jelent, hanem hogy egy adott héten milyen fajta ételeket tervezek készíteni. Pl. egyszer a héten tésztás étel, egyszer húsos, leves és kelt tészta, stb. Ez sokat segít a heti menü megtervezésében is. Heti nagybevásárlásokat szeretnék, amivel kicsit csökkenthetnénk a kiadásainkat is, mivel nem járnánk naponta üzletbe, nem vennénk meg mindent, amit csak megkívánunk, vagy Panni leemel a polcról.

Még a takarítást szeretném megtervezni. Alapvetően kéne egy olyan heti lista, amin az a pár dolog (porszívózás, felmosás, portörlés, gyors pakolás, stbstb) szerepel, amit minden héten meg kell csinálni, mert kell a komfortérzetünkhöz. Ez egy alap takarítási lista lenne, amit ha mindig elvégeznék, nyugodt szívvel venném, ha bárki betoppanna hozzánk napközben. Persze gyerekek mellett, blablabla... Próbálkoztam már többfajta rendszerrel - FlyLady, szortírozásos kihívások, Konmari -, de egyelőre egyik sem jött be igazán. Szeretném megtalálni végre a saját rendszeremet. Persze gyerekek mellett, blablabla...

Amit még szeretnék megtervezni, az az irányított foglalkozások a Pannival. Úgy gondoltam, havonta vagy két hetente tematikus időszakot tartanánk, pl. aktuálisan most az Ősz lenne a téma, rengeteg ötletem van, mi mindent csinálhatnánk, festhetnénk, ragasztgathatnánk, stb. Közben megtanulhatnánk, hogyan keletkezik az eső, miért repülnek el a madarak, milyen termések vannak ősszel meg ilyenek. Ezt viszont tényleg meg kellene tervezni, hogy pár naponta legyenek előkészítve dolgok a kreatívkodáshoz, hogy legyen valami értelme.

Semmilyen filofaxot ill. tervezőt nem használok, de tervben van:) Pinteresten sokat szoktam böngészni a mindenféle színes, összerajzolgatott, scrapbookos bullet journalokat, nagyon tetszenek. Régebben vettem is egy spirálos mappát, ebbe szeretném majd elkészíteni az én tervezőmet. Lenne benne egy havi naptár, amibe beleírnám a teendőket, egy szüli- és névnapos naptár, menütervek. 


A listáimnak nemrégiben egy külön spirálos füzetkét kezdtem el, izgalmas benne jelölni azokat a pontokat, amiket már elvégeztem:) Ill. van egy családi naptárunk, amit a Lidlben vettem. Ebben több családtag programját, tennivalóit lehet feljegyezni, én arra használtam még Peti születése előtt, hogy felírtam minden napra 4-5 teendőt, és igyekeztem azokat elvégezni. Ha azokkal készen voltam, már jó napot zártam:) És persze igyekeztem mindent zöldíteni a hónap végére.

Hát így tervezek én. Egyelőre sehogy, még csak tervben van:)

A többiek így írtak erről a témáról:

2 comments:

Anyu tervez blog povedal(a)...

Nagyon jó tervek! Örülök, hogy tetszik a blogom, a takarítás megtervezéséről is írtam már, de természetes, hogy mindenki a saját rendszerét igyekszik kialakítani :) Én akkor elégeltem meg a szétcsúszásomat, mikor 4 hónapos volt a kicsi, én meg egyszerűen rosszul éreztem már magam a babás káoszban. Több mint fél év kellett, hogy összeálljon a rendszer (beleértve a nagy selejtezéseket is mindenütt). Ha igazán szeretnéd, sikerülni fog :)

Kristína povedal(a)...

Igen, végigolvastam már a blogodat:) Minden egyes cikket szerettem. Próbálom alakítgatni a saját rendszeremet, de valahogy mindig közbejött valami. Panni 2 éves korától nem aludt napközben (én addig az alvásidőt szántam takarításra, most már biztosan másképp csinálnám). Aztán mikor végre lehetett mellette valamit csinálni, eljátszott egy fél órára egyedül, mesét nézett vagy besegített nekem, egy picit ment is a dolog, de aztán újra terhes lettem:) Az utolsó hónapokban a családi naptár segítségével tudtam egy kicsit haladni, mert tényleg nagyon motivált az, hogy a hónap végére, mire áthajtanám a naptárat, a legtöbb dolog legyen kipipálva:) Peti születésével aztán borult minden, mert persze neki vannak igényei, nem mondhatom neki, hogy játsszon most akkor egyedül... Amikor pedig a kicsi elaludt, akkor általában Pannival foglalkoztam. Most pedig elkezdődött a beszoktatás oviba, elég hektikus volt ez a hét, és napi 3 órát távol is vagyunk, hogy elmenjünk érte az oviba, kicsit játszóterezzünk, aztán haza... De jövő héten szerintem már egész napokat lesz, a férjem fogja hazahozni.

Én most inkább a szortírozásra fordítom az összes energiámat, a takarításból pedig a minimumra állok, mert nemsokára költözünk. Ott aztán majd igyekszem végre kialakítani a saját kis rendszeremet, ami elméletileg már csak a munkábaálláskor változhat. Persze, Isten útjai kifürkészhetetlenek:)

 
christine blogja Blog Design by Ipietoon